Der er ignen tvivl om at for at får en hjemmeside til at ranke, kræver det at hele paletten af SEO er opfyldt. Når du har styr på onpage dele, er linkbuilding er en af de vigtigste faktorer inden for søgemaskineoptimering, og ligesom generel SEO, kan linkbuilding kan inddeles i to kategorier: on-site og off-site. Her tales der om interne og eksterne link, samt ind og udgående links

#Indgående links fra andre hjemmesider som linker ind til din. Et backlink.

#Udgående links hvor du linker ud til en hjemmeside, fra din egen side.

# Interne links på din hjemmeside, er hvor du linker internt mellem dine forskellige sider, her er det vigtig at linke mest til den side du finder mest værdifuld.

# Eksterne links fra en side til en anden (samme som udgående). Betegnes som ekstern linkbuilding, og refererende domæner, samt backlinks.

 

Linkbuilding handler i bund og grund om at få henvisninger ind til sin side, men det er også utrolig vigtigt, at de kommer fra relevante og troværdige hjemmesider. Det er kvaliteten, ikke kvantiteten der tæller. Her spiller semantik og relevans en stor rolle.

Relevans, kvalitet og troværdighed

Relevans, kvalitet og troværdighed er nøgleord når det kommer til linkbuilding, så det nytter ikke noget, at du får en masse indgående henvisninger fra hjemmesider som ikke er relevant for din side. Kig efter autoriteten og relevansen inden du beslutter dig for at få/købe et link.